بوست غريب

انا انهارده كان يوم غريب بالنسبالي بجد المهم..
انا هنا بكلم نفسي وبفضفض مع نفسي
لان البوست اللي فات في حد لاداعي لذكر الأسماء
كان مش لذيذ تعليقه بالنسبالي وشلته يا جدعان
انا بفضفض مع نفسي اللي مش عايز يعلق ميعلقش
انا مش مستني افضفض مع نفسي وحد يحرقلي دمي
بكلام رخم وهو اكيد عارف نفسه
المهم بقي صحيت علي غير العاده بضحك والدنيا حلوه
سبحان الله استغربتني وقفت ادام المرايه
هو انت ياااد يا وليد اللي بتضحك اه والله أنا
عديتها عشان مأتمش علي نفسي
حكم علي اد ما بضحك ساعات بقف ادام المرايه
اشتمني واهزقني واقولي ينفع كده اخص عليك
ايه ياعم اللهباب اللي هببته كتك الأرف
وهوووووووووووب يلهووووووووو في ايه
لينا جار في البيت اللي في وشي خبط لزق مات
راجل كبير وملوش حد خالص
رحت غسلته انا واخويا وجارنا
وانا اصب ميه وحرك يمين وكده.......
دخل جار تاني وفضل يترعش
قلتله ايه ما تمسك نفسك قالي اصل دي اول مره احضر غسل
بس كان مرعوب جدا...قلتله اخرج ياعم طيب مش ناقصه قلق
شويه وخلصنا ولفينا الكفن ونسي يحط قطعه القطن في المحل
فكينا تاني الكفن ...قولتله يا راجل حرام عليك
ده الراجل مخدش معاه حاجه من الدنيا خالص
مستكتر عليه بعد فقرالعمر حته قطنه
خلصنا ودفنا والله يرحمه

_________________

رحت موضوع شغل كده وحصل فيه كام حاجه كده

وطلعت بعد المشوارعلي فرح اخت صاحبي

__________

اول ما العريس والعروسه دخلم القاعه
اتمنيت ان اكون عريس وساره عروستي
نسيت خالص المكان والفرح
واتمنيت ان يكون فرحي انا وهي
واشيلها واهرج
معرفش حسيت اني نفسي كنت ابقي العريس
بس تعرفوا كنت مبسوط جدا
وانا متخيلني عريس وكانت العروسه ساره
وقعدت احلم واقول احنا نخلص الفرح
ونصحي الصبح اضربلي اسبوع غردقه
علطول.....بس تخيلت اني في فرحي وكل صحابي
وحبايبي فرحانين ليه وبيا
علي ومصطفي وايمن ورامي واحمد الخولي وشريف ورضوان وتامر
وعمرو عاشور وخالد سمير واحمد سمير وعماد عامر
وحماده حسونه ومحمد منير احمد انور ومصطفي عبده ومصطفي محسن
وخالد ابو طالب وأحمد طلال
كنت مبسوط قوي وانا برقص معاهم وفرحان قوي
مكنتش الدنيا سيعاني وانا فرحان بساره وهي زي القمر في فستان الفرح
لأ وايه وكمان اقنعتها انها تلبس فستان محجبات رغم رفضها
وقولتلها انا صعيدي ودمي حامي ومش هستمتع بفرحي وانتي لابسه
فستان مبين شعرك وكده يعني
حلمت اني عريس عسل وبرقص ولذيذ
حلمت اني طاير من الفرحه بيها وان ده فرحنا وان الناس بتباركلي
اصل ساره واللي يعرفنا من خلال التدوين
دي حب تلات سنين بس اجمل حاجه حصلت في حياتي
هي اللي برمي حموله عليها وبتستحملني وبتستحمل عصبيتي
ولساني الطويل اصل انا بصراحه لساني طويل شوييتين تلاته
لا وايه وساره كمان كانت فرحانه في فرحنا امبارح قوي وعنيها مليانه حب وفرحه
بالدنيا كلها بالنسبالي
وغنتلها في الفرح تصدقو
اصل انا كاتب اغنيه ليه انا وهي بتقول للي محضرش حلمي قصدي فرحي
انا وساره
هقاسمك هشاركك
كل حياتك
دموعك همومك
غرامك اوقاتك
احنا الاتنين
علي بعض كده
بالدنيا بحالها قصادي
قلوبنا عيونا حسه كده
حبنا اساطير مش عادي
قوم بينا نتعاهد
لاخر العمر نتواعد
الموت افضل ما نتباعد
نسمه هواك
اجمل نسمه
وقلبي ليك
مكتوب قسمه
قلبك ده ماس
غير كل الناس
نفسك احساس
اقولك ايه تاني
ما وهبت روحي لحياتك
هاقسمك هشاركك
كل حياتك

يلا اهو حلم بس استمتعت بيه جدا ويارب كل احلامي
تتحقق

24 Comments:

غير معرف said...

يا رب ان شاء الله كل احلامك تتحقق

ويتمم لكم على خير

تحياتي

لــــ زهــــــراء ــــولا said...

وليد
-*-*
معلش الكومنت هنا مقسوم لثلاثة اجزاء استحمل الرغى بقى شويه وانا رغااااااايه جدا جدا
الاول ربنا يجازيك كل خير على اللى عملته فى اول يوم وجزائك عند ربنا كبير ان شاء الله ربنا يجعله فى ميزان حسناتك
التانى كان المفروض يكون الاول بس الزهايمر بقى معلش بصى يا سيدى انت عارف انك طول ما انت ماشى فى الحياه لازم تقابل ناس تحرق الدم يبقى بلاس تتضايق ان حد دخل كتب لك كومنت بايخ شيله من دماغك زى ما عملت له ديليت
الثالث بقى ربنا يفرح قلبك مع ساره على فكره اسمها غالى اوى على قلبى لان بنت اخويا اسمها ساره ودى بقى قلبى وروحى وعمرى
ربنا يسعد ايامك يا وليد وتشوف كل الهنا والفرح والسعاده والخير مع ارق واحلى ساره والاغنيه كلماتها تحفه بجد
ان شاء الله فرحك الحقيقى هيكون اجمل واحلى من الفرح اللى كان فى الحلم
لو احتجت اى حاجه فى تنسيق الفرح انا تحت امرك لانى اشتغلت فتره منسقة افراح انت بس تقشر واحلامك اوام
ربنا يسعدك ويهنيك مع ساره يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب

زهراء

صيدلانيه طالعه نازله said...

انت جميل قوى يا وليد بجد و تستاهل ان ربنا يفرحك ان شاء الله
اليوم فعلا معاك ملىء بالمتناقضات
يعنى موت و فرح
بس المهم ان ختمت اليوم بحلم جميل
ان شاء الله يتحققق

احلى حاجه بجد اننا نحب و نلاقى اللى نحبه معانا على نفس الخط و مشاركنا احلامنا و احزانا

ربنا يهنيك انت و ساره و تتجمعوا قريب ان شاء الله

سواحة said...

يارب يحسن خاتمتك
و يحسن دنياك

:-))) كفاية عليك التعليق المختصر ده
اصلك رغيت كثير قوى بدلنا :-)

الطيــر العاشـق said...

في الأول اقووول الله يرحمه وجزاك الله كل خير ع اللي عملته ليه

وبعدين ان كنت حلمت بفرحك ف ده أكيد حلم متوقع حدوثه ان شاء الله وان شاء الله يكون بأحسن مما تخيلته

الله يكرمك بكل خير وتحقق كل اللي بتتمناه انت وقمرايتك احلي ساره

كل التقدير والاحترام

ebn roshd 777 said...

زمان قالوا ان الحياه
يوم حلو ويوم مر
لكن انت اثبت ان الحياه
عباره عن دقائق حلوه
ودقائق مره
بس تعرف ان اي انسان غير مدرك لتلك الحقيقه سيشقي كثيرا لعدم ادراكه ان الحياه مزيج سحري من الفرح والحزن من الامل والياس من المتعه والشقاء
صباحك ان شاء الله زي الفل

مهموهة أحمد said...

يا صباحووووووووووو

وليد ايه يا سيدي الحلم ده بجد عينيا دمعت
و انت عارف انا عينيا دمعت ليه لاني تقريبا عارفة كل حاجة
و بجد من كل قلبي بتمنالكم تتجمعوا لو ربنا كاتبلكم تقربوا من بعض و تتجمعوا في بيت واحد

ربنا يسعدكم يا رب و على فكرة مادام حلمت يبقى لازم تجري و تجري و تجري علشان تحقق الحلم ده و اكيد ان شاء الله هيتحقق بس انت قول يا رب
و اسعى لتحقيقه ده الاهم

ربنا يوفقك و يجازيك خير يا رب
و ربنا يرحم جاركم يا رب

و عقبال ما نيجي الفرح بتاعك انت و سارة و انت عارف اني عايزة احضره ولو ما جاليش اعظم كارت دعوة منكم هاجي و اهد الفرح على اللي فيه و اسيبكم انتم تطلعوا و تهربوا بعيد عن عيون الناس
ههههههههههههههههههههههههه
يللا يا سيدي خدمة اهي

خلي بالك من نفسك و بلاش تحرق دمك من اي حاجة و قول يا رب

خالص تحياتي و تقديري

Unknown said...

جزاك الله خيراً
على ما قمت
من تغسيل
المــــيت.
للموت رهبة
فلا تلوم جارك
على رعشته وخوفه
مش كل الناس قلبها
جامد يااستاذ وليد.

Remas said...

ازيك يا وليد

عامل ايه واخبار سارة العسولة ايه ؟

الاول بجد ربنا يجازيك خير على اللى عملته مع جارك الله يرحمه ويغفر له

عارف وانت بتوصف شعورك وتخيلك ان الفرح دا فرحك تخيلت انا كمان انى حاضرة الفرح وفرحانة بيك انت وسارة وبالحب والفرحة اللى في عيونكم

ان اء الله حلمك يكون حقيقة وواقع قريب جدا ونفرح بيك انت وسارة

ربنا يوفقك ياوليد ويكرمك

وانت فعلا تستاهل كل خير

Tamer Nabil Moussa said...

الله يرحمة جارك وياما فى هذة الحياة مثل هذا الرجل لايملكون فى حياتهم الا النفس الذى يعيشون بة


حلوة كلماتك وشعورك بالفرحة وليد

ربنا يحقق ليك كل احلامك ويوفقك يارب

مع خالص تحياتى

وصف الاحساس said...

مش عارفة اقولك ايه غير ربنا يقويك ويسعدك ويسعد ايامك وينولك ال في بالك
تحياتي

خواطر شابة said...

الحياة مليئة بالمتناقضات ففي يوم واحد هناك حياة انتهت وحياة تبدأ سبحان الله اشعر انك ستحس بغرابة في الانتقال بسرعة بين الحالتين فالشعور في كليهمامختلف تماما
بالنسبة للحلم ياسيدي ربي ينولك اللي فبالك وتعيشه حقيقة مش خيال
دمت بكل الود

sweet angel said...

ربنا يرضى عنك
ويزكي نفسك
ويرزقك السعاده

ستيتة said...

ربنا يرحم الميت ويرزقنا حسن خاتمة يارب

انت ملخبطني اليومين دول
عاوزة اجيبك وش :)
قصدي وجها لوجه وافهم كده بالراحة

بس اساشا حلمك الجميل قريب
انت قول بس هو قريب بحول الله وقوته
هو مين اللي معاه مفاتيح الخير كله؟
خلاص تبقى مش بالعقل
طالما بتسعى ها تتفتح ان شاء الله
ها تتفتح لحد ما تعمل زي النابلسي وتقول ما تبسطهاش اكتر من كده :) ها تشوف

إيمان said...

ربنا يفرحك ويحقق لك كل احلامك
والحلم يبقى حقيقى مع سارة وتعزمنا يا وليد ..بس انت دماغ والله الصبح وفاه وبالليل فرح واحلام
احلى حاجه ان اللى فات ننساه ونفكر نحلم من جديد
تحياتى

romansy said...

ايزيك يا عم وليد اخبارك ايه
فكرتينى باغنيه عمرو دياب
انا عايش ومش عايش
يعنى ادخل ابارك وا ادخل اعزى
ههههه
والله يا عم ويد دى الدنيا ساعه حزن وخمس دقايق فرح بس اهو لسه هنشوف ايام غريبه وايام سعيده طول ما احنا عايشين
ربنا يحقلك كل احلامك وكمان غنى وارقص وافرح براحتك
الدنيا جميله قوى قوى

غير معرف said...

الله حلو اووى البوست ده

الراجل ربنا يرحمه ويغفر له كل ذنوبه

ربنا يكرمك ويفرحك بسارة ويتمم لكم على خير

أميرة الأحلام said...

وليد
ربنا يجازيك خير على الي عملته
وربنا يحقق لك كل الي بتتمناه يارب
ويوفقك ويسعدك

صوت من مصر said...

يا وليد والنبى فى فرحك انت عارف انا هلبس جينز وتشيرت وهكون اول الموجودين وبما انى جارك هستقبل المدونين بقى
جيران وانا اللى هكون مسؤل عن الحاجه لو فى حاجه اصلا
هههههههههههههههههههههههههههههههههه

البنفسج الحزين said...

ربنا يفرح قلبك ويحقق حلمك ويسعد قلبك انت وحبيبتك يااااااااااااارب

سمع هوص (Abo 3li) said...

ربنا يخليكم لبعض... ويتمملكم علي خير... بس متنساش تعزمنا بقي يعم...


تحياتي ياباشا

غير معرف said...

الله يرحمه جارك و يغفر إليه يا رب



و يباركلك انت وخطيبتك أو حبيبتك مش عارفة بصراحة بس يا رب تتهنوا و تفرحوا و تحقق حلمك معاها :)

دي أول زيارة ليا هنا في بيتك الجميل و أول تعليق كمان ...
قرأت أكتر من بوست و بكيت اوي على بوست معين... بس قررت اني أوقف هنا و أشارككم احلامكم الجميلة اللي ان شاء الله هتتحقق :)

Single Mummy said...

الف مبروك ...ماهو الواقع دايما بيبتدى بحلم جميل زى دة
ربنا يجمعكم مع بعض ويكرمك زى ما اكرمت جارك المتوفى..وسيبك من الناس البايخة اللى لو مليقيوش حد يضايقوة هيضايقوا روحهم.سلامى لخطيبتك سارة
تحياتى

Single Mummy said...
أزال المؤلف هذا التعليق.