هتحكيلهم ايه


من زمان وأ نا ليا كلمه علي الست المحترمه اللي بتربي عيالها زي ما

أهلي وأي حد محترم ربا عياله.......(الست دي اداره)......

وأقصد بيها انها قدرت بتوفيق من ربنا انها توصل عيالها وبيتها

لبر الأمان ....تعلم وتراعي وتكبر وتفهم وتعاقب وتبين ...ووووو

وتوصل بيهم ان ابنها لما يتكلم يتسمع....

لما تيجي سيره بنتهاأدام اي حد يقول لأ البنت دي محترمه ومتربيه

فكرتي عن (الست الاداره)....

ممثله في الست أي ست متعلمه أو مش متعلمتش(محترمه)

لما تقعد مع عيالها وتحكيلهم عن تجاربها وخبراتها

تلاقي ماضي نضيف تحكي عنه وذكريات حلوه تحكيها

وابن الجيران اللي كان هيموت وياخدها

وأبوها اللي احترمته....

وربنا اللي اتقته...

عارفه يعني ايه التزام ومسئوليه وعطاء

عندها مخزون أيام حلوه ولحظات أحلي وازاي وقت جمب ابوهم

وصانته........

انما اي واحده خانت سواء كانت مخطوبه أو مجوزه أو مخلفه أو متخلفه

هتحكيلهم ايه ....

هتقوليهم ايه ..... أنا كنت مقضياها....... أنا كنت ومازالت بحن

للماضي الوسخ وفاكره حضن فلان وبوسه فلان وخروجه فلان

ووووووو ونمت مع فلان

ازاي فطرتك السليمه مبقتش سليمه أد ايه انتي لعبتي في سيستم

فطرتك ودمرتي أجمل أوبشن فيه كرامتك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

االحاضر ده مش هيبقي برضاكي أو غصب عنك ماضي في يوم من الأيام

فمن دلوقتي ماضيكي نضيف وذكرياتك حلوه وخدي خبرات وأسسي تاريخ لنفسك

يشرفك ويشرف عيالك

كان لينا جاره زمان وكان سلوكها وسخ......هربت وسابت جوزها وعيالها

وطبعا هي محستش اني اللي عملته ده هيدمر عيالها قبل جوزها

جوزها طلقها وخلاص المهم ابنها اللي سابته كبر وبقي شاب

وفي يوم اتخانق مع شاب من دوره..... قاله ايه بقي.....

كنت لم أمك الأول يا ابن المومس....

الماضي مش ملكك لوحدك أوعي تفتكري ان الناس هتنسي ده

احنا شعب قلبه في النقطه دي اسود ومبينساش دي سمعه

مش عايزه جوزك اطلبي الطلاق..........

مش حابه خطيبك أفسخي

انما تخوني ليه...........

كرامتك ملك للي هتخلفيهم

خللي ولادك يتشرفوا بيكي

قدري قد ايه اللي معاكي صاينك ازاي سواء مخطوبه او مجوزه

((وهل جزاء الاحسان الا الأحسان)))..

وخليكي اداره .......زاداره ناجحه تعلي من نفسها

وتعلي من شأن وسيره وسمعه اللي هتديرهم (أولادك)

أنا مش عامل فيها ابن تيميه ولا سيف الدين قطز

كلنا بنغلط أو كتير

بس الغلط حاجه واللعب في الماضي وخسارته خساره

للحاضر وللمستقبل....

فيه غلط يتعدي لصاحبه وغلط بيعيش مع صاحبه

متصحبيش الغلط لأنه قبلنا أو رفضناهو غلط وربنا يبعدنا جميعا عن الغلط

واخيرا كلامي عام وغير موجه لحد (يا خساره)

وعلي شريف صاحبي

الهبله متجش دكاتره

37 Comments:

إيمان said...

كلامك كله صح فعلا الماضى هو اساس الحاضر واللى ميحترمش ماضيه وانه يخليه نضيف هيعيش طول عمره بمستقبل مشوه ومنبوذ من كل اللى حواليه ويالف خسارة على اللى بيبيع ومش عارف قيمه اللى قدامه وهو اكيد اللى خسران
واللى يبيعك بيعه ومتبكيش يوم عليه........

هي وظروفها said...

emy mony

هسي شكلها قرت تعليقي عندك بتاع المصريه بلازاههههههههههه

ايه الكلام الجامد اللي كاتباه ده

يخرب عقلك ده متفصل عليا

والله يخرب بيت المصريه بلازااا

ستيتة said...

حلو قوي كلامك
والله بيفكرني بالمعلم محمد رضا الله يرحمه
انا كنت بعز محمد رضا جدا
اظنك فاكره

جبت ادارة دي منين؟
يعني اختراعك والا سمعتها؟
انا اول مرة اسمعها


وجدير بالذكر ان الهابلة بنت الهابلة ذات السلوك العوج لا بتعرف شيء اسمه مستقبل علشان تخطط ليه
ولا بتعرف انها مجرد سمعة ليها ولرجال بيتها علشان تخاف عليها
وغالبا لا تفكر في آخرة علشان تخشى الله

الكلمتين بتوعك دول علو دماغي قوييييييييييييي

ستيتة said...

اه واضح اني ادمنت عندك موضوع تعليقين

وهنا اشجب واندد بابن الكلب اللي شتم ولد اختلف معاه بشيء لا يملكه ولا له به ذنب
والأفضل انه كان يختلف معاه بشيء يملكه او في تكوينه الشخصي لكن الضرب تحت الحزام بقرف منه وهو مزمن في شعبنا

خلصت على رأي تيمون وبومبة

هي وظروفها said...

مدام ستيته

هههههههههههههههه
والله ضحكتيني

ربنا يخيليكي جدير بالذكر وش كده ومن غير استئذان لا مش بتاعه محمد رضا بتاعتي والله

ضحكتيني بجد ربنا يسعدك

هي وظروفها said...

مدام ستييته

واخد بالي من تعليقك التاني

تديني وتشجبي اللهم صلي عالنبي

ايه الكلام الكبير اللي بيتقال ويتسمه ده والله والله والله اول مره اضحك من امبارح

إيمان said...

بجد يعنى انا السبب
لاء بجد انا السبب لما قولت المصريه بلازاعلى حب قديم وكده بجد
يعنى اكون انا السبب واتاثر باللى حصل لك واكتب متاثرة بالفراق اللى حصل واطلع انا السبب بجد مش هسامح نفسى انا اسفه والله بس انت اللى اتكلمت

عــــــــ فريدة ــــاااشقه بلا قلب said...

كلامك طبعا جامد جدا وأكتر من إنه جامد أنه عظه ونصيحه وإحتراااام للذات قبل الناس

مع اني حاسه انه طالع من قهر القلب وإحساسه بالظلم بس بجد رغم إحساسك بالحب وانك في دماغك انك مش هتقدر تحب تاني كده بس بالعكس فعلا ومن كلامك انك حتي مش راضي تهينها بأي كلمة ان شاء الله ربنا هينسيك وفعلا بس هتكون مرحلة وعدت في حيتك وتحكيها ان شاء الله لحب حياتك اللي جاي وكأنها ذكري وعدت الله يحميك ويوفقك سوري علي كل دي عطله

هي وظروفها said...

emy mony

انا بهرج لا طبعا مش انتي السبب

خالص انا بهرج ليه يعني هي الحمد لله خانتني هو ده السبب مش المصريه بلازا ولا انتي هي مكنش ليها دعوه بالماضي وكانت عارفاه كله من اولها انا بهرج

هي وظروفها said...

فريده

أفوق بس وانزل الملعب تاني واوعدك اني هرجع لكامل نشاطي

بس دلوقتي انا مصاب نفسيا شويه كده وهتلاقي حسن شحاته بنفسه بيتصل بيا ويقولي تعالي في موزه عندي تستاهلك والملعب واسع ربنا يخليكي انتي بجد حد ذوق

أميرة الأحلام said...

كلامك جميل قوي ..
وعندك حق في كل كلمه قولتها المفروض الواحد يعمل لقدام وما ينساش انه بيربي اجيال مفروض تتربى صح وتكون ليهم القدوه الصح
قد ايه حاسه ان كلامك طالع من جواك
بس الي ما يقدرش حبنا ما يستهلش صدقنى اننا نبكى عليه ولو لحظه ..
خاصه لو كان خاين لانى جربت الاحساس المميت ده
مش عايزه اطول ويبقى دمي تقيل
بتمنى من ربنا انك تكون احسن
وان ربنا يعوضك خير باذن الله
ربنا يوفقك

هي وظروفها said...

أميره

انتي الي جميله وانسانه محترمه

تعليق مها عندك وتعليقك عليها

موتني من الضحك لاني فهمتها غلط

الله يخرب بيتها فقريه قال وانتي بتقوليها انا فهمتك صح يا كدابه فهمتيهاصح برده ههههههههههههه

هي وظروفها said...
أزال المؤلف هذا التعليق.
أميرة الأحلام said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
أميرة الأحلام said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
أميرة الأحلام said...
أزال المؤلف هذا التعليق.
ريمان said...

السلام عليكم

طبعا كل واحده وكل واحد لازم يحافظ على ماضيه

بس اللى عنده ماضى سىء مش ضروروى انه يحكى عنه بالمره

ساعات لازم الانسان يتخلى عن ماضيه عشان يعرف يعيش الحاضر وينظر للمستقبل

وبالنسبه لموضوع الخيانه

انا اكره اوى ان تبقى واحد او واحد مرتبط ويخون

يعنى لو واحده مش بتحب جوزها تتطلق منه احسن بدل ما تخونه وتفكر فى حد تانى

بس للاسف مش كله بيفكر كده

واللى معاه حاجه فى ايده مش بيصونها ولا بيعرف قيمتها للاسف

تحياتى ليك سعيده بمرورى

هي وظروفها said...

ريمان

نورتيني ونورتي القاهره كلها مش بس مدونتي

افتكر اننا متفقين في وجهات النظر وانا شرف ليا اتابع حد عنده احساس عالي كده

شكرا لزيارتك ومستني تكرريها وهستأذنك اضيفك في المدونات اللي بتابعها

وليد الدوغري

ENG./ELSAYED,PMP said...

وليد باشا ... انا اسف على انى برد على اخر كومنت ليك على موضوع الدكتورة هنا ... لانى تحرجت ... من كثرة تعليقاتى هناك ... وكأنى احتكرت المدونة .

المهم
العفو ياباشا ... انا لا اشكك فى فهمك للانجليزية ... حتى قبل ان توضح انك تعمل بالسياحة

كذلك انا مثلك احب العربية جدا وبعافر فى الانجليزية وخصوصا عندما يحاور بها احد ... اصل ياباشا المشكلة اننا لو مردناش ... وخصوصا على مادو ... هيظن ان احنا طواليش لامؤخذة

المهم بقى يا معلم ... وده المهم اووى
ان الفكر اللى بيدعوا اليه مادو ان خقت منه اووى لاسباب كتير ... لا داعى لسردها هنا....
وخصوصا موضوع
free minds
وبعد شوية يقولك
free masonry
وكمان فكرة التيار السلفى - انا مش سلفى - وعاى فكرة السلفية دى حاجة تشرف ... مش حاجة وحشة يعنى
وكمان يا سيدى بيقولك ايران ونظام تعليمها الغبى
غبى ازاى وهمه بيهددوا الغرب بتقدمهم ... تقدمهم اللى اتبنى على فكر الاتحاد السوفيتى بعد انهياره
همه استوردوا علماء
واحنا استوردنا عوالم

انا اسف انى طولت عليك

وبالنسبة للمدونة بتاعتى هيه تقيلة شوية ... لكثرة الصور ... وكمان انت متقدرش تعتبرها مدونة اوى ... هيه صفحة يعنى

وكمان مش عارف فيه موقع بتاع شاتنج ابن ستين فى سبعين بيدخل عليه زى كوكز

تحياتى

ENG./ELSAYED,PMP said...

طبعاً ... تبقى قلة ذوق منى لو مقرتش البوست بتاعك ... هتحكيلهم ايه ... وكأنى عابر سبيل ... المهم فكرة جيدة جداً ... وكثيراً ما كانت تشغلى بالى ... عارف ... انا اوقات كتير بفكر اكتب اكبر كم من الحكم والمواعظ والاقوال المأثورة والتجارب الحياتية ... واحطها فى ظرف مغلق .... واكتب عليه من بره ( زى رأفت الهجان ) لا يفتح الا بعد وفاتى ... وده بعيد عنك لانى بقالى اسبوعين تلاتة حاسس انى هنتكل اللى الرفيك الاعلى ( على رأى شويكار ) والواد منعم ... ابنى معندوش الا 5 سنين ... وبعدين فكرة لو فى جملة واحده عايز انصحه اقوله ايه ... ويا سبحان الله ... تقريبا فى عنوان مدونتك جزء م اللى كنت عايز اقوله :

ربك

وطنك

بلدك

اهلك

صحابك متفرطش فيه ولا بالمال الغالى ... ولو باعك ارجع اشتريه

مهم اوى موضوعك بجد ... وخصوصا اننا لسنا هذه اللحظة فقط ... اننا امس واليوم وغد فى لحظة واحدة

حتى لما بنروح نتعين فى مكان بيطلبوا مننا فيش وتشبيه ... الله يخرب بيتهم ... يفضل موسخلك ايديك يومين تلاتة ... فما بالك لو كان الفيش والتشبيه ده فيه حاجة مش ولابد ... ممكن يوسخنا كلنا اد ايه

تحياتى

هي وظروفها said...

البشمهندس سيد

اولا حضرتك نورت المدونه والدنيا كلها واهتمامك بالرد علي كلامي يبين اد ايه حضرتك انسان محترم


انا في يوم من الأيام كنت سلفي واشهد ان الناش دي زي الفل ولو قلت غير كده ابقي منافق


دي حيقه فعلا اننا استوردنا بعد انشقاق الاتحاد السوفيتي لدويلات

الرقاصات بس برده لالامانه هما جامدين اوي ههههههههههههههه

وانا بختلف مع مادو في النقطه اللي حضرتك اختلفت معاه فيها وانا رايي زي راي حضرتك

تعرف اني بحترم شارون لتمسكه بعقيدته الفاسده عن الرجاله بتوعنا

عنده هدف ومبدأعايشله انما احنا الجنيه هو القبله والطريقه الصوفيه الوحيده اتي نتقرب للحياه من خلالها اقصد الرجاله مش احنا طبعا


وسيادتك ما طولتش ولا حاجه وكني اتشرف بردك عليا فده شيء يسعدني

وبجد ميرسي لذوقك وبخصوص موضوع الفيش والتأفيش

فأنا اعرف الراجل اللي تبع القسم بتاعنا عمل 3 عماير من الفلوس اللي بياخدها مصالح

في النهايه الحكومه بتاعتنا بترزق مواظفينها من خلالنا

وانا من موقعي هذا بقولها يا غوله عينك حمرا

نورتني بجد واتمني دوام التواصل والف شكر لاهتمامك

هي وظروفها said...

باشمهندس سيد

رافت الهجاااان هههههههههههههه

انت اجمد يا باشا وبعدين حضرتك موديل حديث رافت الهجان موديل السبيعنات

وبخصوص منعم يا رب يكبر وتفرح بيه وربنا يخليهولك ويشرفك وينفعك في الدنيا والاخره وربنا يديك طول العمر وحسن العمل

Humman being said...

وليد..ايه الكلام الجامد ده..والله عندك مليون حق..
فعلا الأم دى لو ماكنتش "ادارة صح" وست محترمة صح... هيطلع جيل امتداد ليها لأنها أكتر حد قريب لأولاده ..أكتر حد بيقعد أكبر وقت معاهم فبياخدوا منها القيم والعادات والتقاليد وتاريخها اللى المفروض يكون حاجة محترمة
ومبيفرقش أبدا موضوع كونها متعلمة ولا لأ
من الآخلر كلامك جامد آخر حاجة
بالتوفيق

Humman being said...

وليد يارب تكون أحسن وبخير دلوقتى
وتأكد انك عشان انسان محترم أكيد ربنا هيخترلك ويوفقك لأحسن حاجة

هي وظروفها said...

شيماء

اجمل صباح عرفته البشريه المعذبه

لأجمل بنوته مهذبه

انا بقيت زي الفل والدنيا ميه ميه وولا في دماغي شكرا لسؤالك وربنا يخليكي

أميرة الأحلام said...

لسه جايه قولت اشوف ايه الاخبار
يارب تكون بخير دايما ونطمن عليك

ghada mOhsen said...

بجد ياوليد الموضوع ده ميه ميه ...
وفعلا ضرورى يكون فى توعيه كبيره اوى من الناحيه دى ...
فى بجد عقول بتبقى متخلفه على الاخر
وعمرهم مايعملوا حساب للاولادهم بعد كده ...
دول بيبقوا ناس عديمين المسئوليه على الاخر ...
ربنا يحمينا دايما ومايوقعناش غير فى ناس
لاتعرف للخيانه طريق ...
بجد تسلم وطول مانت تفكيرك كده وايجابى
ربنا راح يعوضك بواحده تصونك وتحفظك مدى حياتها
ان شاء الله
مش بيقولوا الطيور على اشكالها تقع ...
بس علينا دايما ان احنا ندعى ربنا وان شاء الله يتقبل
تسلم وليد مره تانيه ...
... ;) ,,, ;) ...

هي وظروفها said...

اميره

لسه داخل البيت كنت في عزي حما صاحبي

اول مدخلت فتحت المدونه شفت تعليقك

والله والله والله فرحت باهتمامك جدا

عملتي ايه في الأنتر فيو بتاعك طمنيني

هي وظروفها said...

غاده محسن

ربنا يخليكي ولو ان هنزعل لما تمشي من مصر

لان مصر منوره بيكي وان شاء الله ترجعلهم مذيعه او صحفيه أد الدنيا

شكرا علي تعليقك الجامد اللي يرفع معنويات منطقه بحالها

أميرة الأحلام said...

وليد ربنا يخليك شكرا لاهتمامك ده
الحمدلله كان انترفيو عبيط مع انهم كانوا عمالين له حكايه بس عدى على خير وان شاء الله ربنا يسهل واشتغل
هبقى احكيلكم الي حصل في المدونه
والبقاء لله في حماه صاحبك
انت ايه اخبارك

هي وظروفها said...

اميره

انا زي الفل وكلت اكل في العزي ده

اصلهم جزارين وبصراحه مشوار المنصوره يجوع وبخصوص مزاجي فانا زي الفل ومبسوط ورجعت لكامل الفورمه وبخصوص اللي كنت كلمتك عليه لسه مخدتش قرار

فيه لسه مش عارف

اميره صحيح انتي هندسه ايه مدني ولا معماري ولا ايه

الشعب لابد له من حكومه تشكمه said...

ازيك ياوليد؟

عجبتنى اوى الجمله دى:

وخليكي اداره .......اداره ناجحه تعلي من نفسها

وتعلي من شأن وسيره وسمعه اللي هتديرهم (أولادك)

حلوه اوى الجمله دى عندك حق فيها مليون فى الميه وتنطبق على الراجل والست.

بالنسبه هتحكى ايه؟
تفتكر هتحكى اصلا؟
اللى بيقرر انه يخون مش بيشغل باله باى حاجه غير نفسه وبسسسسسسسسسسسسسسسسس.

مهموهة أحمد said...

بقى انا فقرية يا واد ؟؟؟؟؟!!!!

ماشي انا هبقى كويسة و مؤدبة ومش هرد عليك
هههههههههههههههههههههههههههه

و اضحك اضحك ماحدش واخد منها حاجة

الموضوع بتاعك جميل اوي اوي و فكرته حلوة و احلى ما فيها الكلمة اللي بين القوسين ( خسارة )
شيل الخاء يتبقى .....
يللا ربنا يهديها و يسعدك بموزة اجدع و احلى منها
و على فكرة انا اعرف موزز كتير لو عايز موزة طيبة ووفية و حلوة
انا تحت الامر
بس انت اامر يا باشا

ده انا اجوزك ست ستها
ههههههههههههههههههههههههههه
على راي ناس و ناس
ههههههههههههههههههههههههه

خلي بالك من نفسك و وحشتوني بجد في اليومين اللي فاتوا دول بفكر فيكم باستمرار

مع خالص حبي و تحياتي و تقديري و سلاماتي

هي وظروفها said...

شيماء هانم

وايام شارع الضباب

تعرفي يا شيماء انا اعرف من ايام الجامعه اكتشفت انها بتخون جوزها مع صاحبي وابنها في الاوضه التانيه نايم

اللي انا مستغربله هتحكيلو بعد كده حدوته تقوله ايه

انا وانت وماما في المشمش؟؟؟؟؟؟؟؟

هي وظروفها said...

مهاااااااااااااااااااااااااا

وربنا كل اما ادخل الاقي انك مش موجوده

فينك

انا مفهمتش غلط خالص هههههههههههههههههههههههههههه

ووبخصوص الموزز لو عندك حته رايقه بكيسها

انا موجود تعليق وفي منت تلاقيني اتعرفت عليها

اقصوصه said...

فعلا معك حق

الانسان لازم يكون مراقب ذاتي لنفسه

ويفكر بنتائج وعواقب تصرفاته

خاصه انها ما تمسه بروحه لا

تمس كل اللي حواليه

والمجتمع اللي هو فيه بعد

تدوينه رائعه

دام قلمك :)

هي وظروفها said...

اقصوصه

نورتي يا ويا اهلا باهل الا مارات

لو كان الكلام صح صدقيني تنفيذه اثره جميل ويخللي للدنيا طعم ملوش حل

نورتي وتحيا لشعب الامارات الطيب
وتحيه والله يرحم روح الشيخ زايد