جاوبت بس اتذائبت

كل واحد مننا ممكن يتسأل أسئله من اللي حواليه


وميكنش أدامه غير انه ميريحش اللي بيسأله


أو لو جاوبنا صح يبقي هنسيح لنفسنا......


ساعات بجاوب علي اسأله االناس وأحرق دم اللي أدامي


وساعات أقول حاجه خفيفه وساعات اجاوب بتوريه


وأهزأ كرامه أم الي بيتطفل عليا.. وساعات وساعات


مهو أ نا لو سكت اموت ربنا خلقني كده


من الأسئله سألتها أو أتسألتها مثلا


أيام الجامعه سألتني بنت زميلتي عن الحزب السياسي الي بنتمي له


( كنت واقف مفلس ساعتها) ....


قلتلها الحزب الأنهزامي التقدمي اللوزعي كستنائي جذاب


قالتلي ده لون شعرك ولا حزبك؟؟؟؟


قلتلها لو ن قهري.............


أما بقي سؤال المنجد اللي قريب من بيتنا ده كان حسد ابن كلب


(قالي هو أنا كل أما أعدي وأشوفك القاك بتضحك ومش شايلها هم) والله وش كده


قلتله مهو أنا لو قضيتها حزن ودموع هجيلك كل شويه أخد كيس قطن من عندك


وأنا أعرف انك راجل خسيس وقليل الأصل مع فمضيها ضحك

(نورتنا شد)......


ولا صديقي الصدوق وجاري الخلوق أمير وهو ما شاء الله أعمال حره


( يدوب حرامي موبايلات في الميادين المهمه)


سألني مره وقالي هو انت ليه شايل الموبايل اللشلح ده


اللي ميسواش 300 جنيه


قلتله مهو أنا كل أما أفكر أجيب موبايل عليه القيمه


أفتكر انك عديم الزمه والضمير...............


السؤال ده بقي كان من جار ليا سلالم بيته بتكرهه


قالي( هو ليه كل جيرانك بيحبوك ومحدش بيقل معاك)


قلتله اصل أنا اهبل وعلي رأي المثل اللي بيقولك.....


لا ( تعامل) الهبل ولا تخللي الأهبل( يعاملك) والشباب هنا تفهمني أكتر


سؤال مهم لمستقبلي بقي وكان انا اللي بسأله لأخو خطيبتي وهو اصلا صاحبي !!!!!!


بقوله الا هو انا لما أقابل أبوك واقعد معاه تعرف ايه هي طلباته عن الجهاز وكده


قالشي هو مش هيكتر عليك....


هيقولك هات أوضه النوم والأنتريه والسفره والنيش واجهزه المطبخ والسجاد !!!!!


قلتله ياااااه بس(ما يجي ينام معايا ويخلصني).......


السؤال اللي جاي ده بقي قصه لوحده .... وأنا اللي سألته لواحد صاحبي


صاحبي ده عنده محل طيور ومكنش مهتم بالتعليم ومن زمان والطيور هي شغلته


وأكل عيشه.....


صاحبي ده مجوز وعنده ولد وبيحب واحده مجوزه وكمان عندها بنت نصحته كتير


ياابني حرام لحد ما زهقت ..... هي لالامانه زي القمر وخريجه كليه قمه !!!!!!!!!!


ومره وانا في عربيته شاورلي علي دراي كلين وقاله اللي واقف ده جوزها


والمحل ده بتاعه .... وموظف الصبح في وزاره العدل

سألته لما ده جوزها وشغال شغلتين مستريح يعني وشاب زي الورد


ايه اللي يخليها تخون........(قاللي أصله مش مثقف)


وش كده مش مثقف ياعيني


قلتله أحا مش مثقف ( بفرضيه انه مش مثقف تخونه)


قالي بايه قلتله احا كمان مره ده انت وقعت مني من اول كلمه


هي هربت من مكوجي بدماغها وجاتلك ده انت كللجي


صدعتكم يلا سلام












26 Comments:

أميرة الأحلام said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
هي وظروفها said...
أزال المؤلف هذا التعليق.
emymony said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
أميرة الأحلام said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
ghada mOhsen said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
الوفية للأبـــد -- مها أحمد said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
هي وظروفها said...
أزال المؤلف هذا التعليق.
هي وظروفها said...
أزال المؤلف هذا التعليق.
هي وظروفها said...

ghada mohsen

لا ابدا احنا اخوات وده اجمل ما في التدوين زي مافيه الاعلام البديل

فيه الأخت البديله

وربنا يكتبلنا كلنا الخير والجنه

هي وظروفها said...
أزال المؤلف هذا التعليق.
أميرة الأحلام said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
الوفية للأبـــد -- مها أحمد said...

ان شاء الله ربنا هيعدي الايام دي على خير

و اللي انت حكيتهولي عارفة انك كنت مخنوق و انا حبيت اسمعلك و على فكرة انا اختك و انت اخويا يا وليد و وقت ما تحس انك مخنوق من حاجة مش هقولك تفضفضلي لا
بالعكس احنا اخوات و لو بجد حاسس انك محتاج تكلم حد هتلاقيني ان شاء الله

و احمد بجد بيحترمك اوي و بدا يغير منك من كتر ما بتكتبلي تعليقات
ههههههههههههههههههههههههههه

يللا بقى اضحك شوية

طنش تعش تنتعش
مع خالص تقديري

Shaimaa said...

عندك حق ياوليد والله أنا كنت لسه بعلق على بوست أميرة الأحلام وبقولها اننا بنبقى راضيين بقضاء ربنا فى أى وكل حاجة وبنبقى عايشين فى حالنا وتبص تلاقى المتطفلين دول مش مريحيين نفسهم أبدا... المفروض منبقاش نريحهم أبدا ونجاوب

أنا مش عارفة أوى ايه المشكلة اللى عندك ومش عاوزة والله أعرف أنا بس عاوزة أقولك ان الخير فيما اختاره الله
سلالالالام

ghada mOhsen said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
ستيته حسب الله الحمش said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
ستيته حسب الله الحمش said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
عـــــ فريدة ـــاشقة بلا قلب said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
هي وظروفها said...
أزال المؤلف هذا التعليق.
أميرة الأحلام said...

وليد
ايه اخبارك ...
طمنا عليك ... مش عايزه اكون متطفله بس بجد والله بعتبرك اخويا وعايزه اطمن عليك
ان شاء الله تكون بخير
ربنا معاك ويعملك الخير دايما

هي وظروفها said...
أزال المؤلف هذا التعليق.
الشعب لابد له من حكومه تشكمه said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
هي وظروفها said...
أزال المؤلف هذا التعليق.
أميرة الأحلام said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
شيرين فرغلى said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
هي وظروفها said...

شيرين
ياااااااااااااااه يا بنت الذين

دخلتي وعلقتي كده ومشيتي يخربيت دماغك

سلمتيلي علي ايات ولا نفضتي تعرفي يا شيرين والله يا بنتي الغريب اني مش لاقي حد يستاهلك وحتي الكلب مصطفي صاحبي كويس بس لو شفتيه تحسي انه من زماااااااااان اقولك اصلي نفسي ارقص في فرحك انتي يااااه عشره عمر

ربنا يا رب يديم مبينا المعروف بجد انتي اختي اللي امي مجبتهاش وربنا لأظبط موزه بسرعه عشان اجيلك بور سعيد

يلا هكلمك علي الموبايل

مريم مر العمراوى said...

شركة تنظيف بالجبيل

شركة كشف تسربات المياه بالجبيل

شركة تسليك مجارى بالجبيل

شركة تنظيف مجالس بالجبيل

شركة نظافة بالجبيل

شركة تنظيف شقق بالجبيل

شركة رش مبيدات بالجبيل

شركة تنظيف خزانات بالجبيل

شركة تنظيف منازل بالجبيل

شركة مكافحة النمل الابيض بالجبيل

شركة تنظيف بيوت بالجبيل