تاج السته استرها من الفضايح يا كريم

بما ان اختنا في الله منونه هانم دبستني في تاج وهي متعرفش انها كده بتسيحلي
وانطلاقا من حرصي علي عدم زعلها وانطلاقا من حرصها علي تشريدي
هجاوب علي الست اسئله في التاج يا منونه عشان تعرفي اني مش قلقان من الشرده
ولست انا الرجل الذي يخشي التسييح ع المدونه
ايه هما الست حاجات اللي يشوفني لاول مره ميعرفش انهم من صفاتي
وطبيعه حياتي اقولك وربنا يسامحك
اولا
انا عصبي بصوره رخمه جدا جدا لدرجه رخمه وده ميبنش لللي يعرفني من اول مره
والغريب ان اللي يشوفني لاول مره ممكن يوصفني بالهدوء
وده لاني طبعا مش من المفروض اني مجنون واتعصب ع الفاضي والمليان
بس اكيد لو حصل حاجه تضايقني بتعصب في ثانيه
ثانيا
اللي يشوفني لاول مره وخصوصا لو متكلمتش كتير يقول عليا اتم
ودمي تقيل وردودي واقفه بس ده بيحصل غالبا مع الناس اللي انا اساسا مبحسش براحه
اول اما اشوفهم فبلاقيني اتحولت لكائن معرفوش واتوه مني واتصرف بعجرفه واتامه
واعمل فيها رزين بس ببان خنيق
ثالثا
بخاف من القطط بصوره هستيريه مرضيه لولبيه وده نتيجه لحادث
مع احد قطط مدخلنا في الصغر وطبعا كلنا عارفين ان خربشه القط للعيل
في الصغر بترعبه طول عمره حتي الكبر اي قطه تعدي بس من جمبي بترعب
ايون بترعب ومحدش يضحك الكلاب حبايبي وصحابي ودنيتهم بتشدني جدا
رابعا
اللي يشوفني لاول مره بيقول عليا تقريبا دايما اني جريء ومبتكسفش
وده مش حقيقي عني خالص لاني بتكسف جدا وبخاف اجرح احساس
اللي ادامي وبكون حريص اشد الحرص اني محرجوش ولو حصل
وبالصدفه اتحطيت في موقف محرج بحس اني وشي احمّر واخضّر واسفّر
ويبقي وشي لوحه الوان طبيعه والاقي ودني احمّرت قوي ليه معرفش
ياريت لو حد عنده تفسير طبي بس محترم يقوله دي ودني مش حته تانيه
اي لسان طويل هيزعل عشان نبقي هارشين
خامسا (( الله يسامحك يا منونه))
اللي يشوفني من اول وهله حلوه من اول وهله دي يقول عليا متدين جدا
ودي شيء نفسي اوصله واكون بجد كده بس الحقيقه ان بصراحه مش متدين بالصوره
اللي تخللي اللي يشوفني يقتكرني متدين بس الحقيقه
اني فعلا محافظ علي الصلاه ولكن ذنوبي هي ذنوب اي شاب عادي جدا
وان كانت تزيد (( الله يسامحك يا مني ))
سادسا واخيرا
اللي بيعاملني لاول مره يقول ده بيفهم ومدردح ولافف ويتهمني اني قلبي قاسي
وده عشان ردود افعالي اللي كتير تصدم اللي ميعرفنيش كويس
بس الحقيقه اني مش لافف ولا مدردح قوي ولا حتي بفهم قوي عادي يعني
زيي زي اي حد شعبي وساكن في حي شعبي اكتسب شويه خبرات
من شغله ومن حياته ومن معاملاته ومن صداقاته ومن علاقاته
ومن نزواته ومن اختلاطه بناس اكبر منه سننا وقيمه وعقل
وبصراحه بستفيد منهم كتير علي المستوي العقلي ومن اكتر الناس
اللي فعلا بتعلم منهم مصطفي امين وايمن الجوهري صحابي
لان عقلهم جميل وفكرهم تملي بيكون عقلاني
ارتحتي يا مني يا بنت الحاج درويش
طبعا المفروض اني اهدي التاج لحد
بس ده مش هيحصل لاني بصراحه الزنقه دي متمنهاش لحد بعزه خالص
عامله زي كرسي الاعتراف وكتير مننا هيتقضح لو قال او اتكلم عن نفسه
وانا اولكم واديني شردتني اهو وربنا يسامحك يا شيخه
والف مبروك علي كتاب اختك واختنا ساره زوجي ما زال حبيبي
ويارب يكون اول الابداعات ليها وليكي وميكنش اخرها

13 Comments:

خواطر شابة said...

ونحن من هذا الموقع نتقدم بجزيل لشكر الى العزيزة منونة انها أتاحت لنا الفرصة للتعرف عليك أكثر ولمعرفة جوانب خفية من شخصيتك وعقبال التاج القادم ان شاء الله

لــــ زهــــــراء ــــولا said...

وليدووووووووووووووووو

اتقدم بالشكر الى العزيزه الغاليه الرقيقه منونا

كلامك بصراحه مش غريب عليا لانى تقريبا قدرت احكم عليك من خلال كلامى معاك واتضح لى فعلا نك حد وسطى معتدل يعنى متدين بس مش مقفل وعارف تتعايش بروح الدين الاسلامى يعنى قادر تربط بين الدين والدنيا ودى حاجه جميله اوى اوى فيك .....

ساعات كنت باشعر انك مدردح اوى اوى لكن لما اتكلمت معاك عرفت انك انسان زى اى وحد شاف فى حياته كتير وعنده خبرات يقدر من خلالها يحكم على اى حد بس مافيش مانع انه يتخدع فى بعض الناس

انت شخصيه من الناس الجميله اللى كسبتهم فى عالم التدوين ويم ما افكر اقفل مدونتى وابعد عن العالم ده كله اعتقد هاكون وقتها كسبت اخ جدع جدا جدا وصديق وفى اوى اوى

ربنا يحفظك يا ويكتب لك الخير ويرضيك بما هو مقسووووووووووم ليك


زهــــــــراء

غير معرف said...

ههههههههههههه

ايه التاج الشرير ده

صعب الانسان يكون صريح مع نفسه كده

تحياتي

همس الاحباب said...

امممممممممم
كل تشريدة وانت طيب
يووووه كل تاج وانت سلطانية
لا مش دى كل تاج وانت طيب يا باشا
وتعيش وتاخد غيرها
بس تصدق انك صعبت عليا وقطعت قلبى وخلصت علبة مناديل من الشحتفة عليك وانت بتجرى قدام القطة
فكرنى بعد الجواز اجيبلك جوز قطط يسلوك فى وحدتك
ههههههههه
تحياتى

ستيتة said...

خلاص بدل ما كيكي بتختم كل تعليق بكلمة عووووووووووووووووووو
انا ها اختم عندك كل تعليق بكلمة
نياااااااااااااااااااااااااااو

promise is promise said...

ايه الحاجه الغريبه جدا دى

ازاى تكره القطط وتحب الكلاب

والله حاجه غريبه

ما علينا
المهم انا كنت هنا امبارح وعرفت انى حضرتك خطبت فحبيت ابارك مع انها متاخره كتير

ثانيا بشكر منونه العسوله على التاج الجميل ده اللى خلانا نعرفك اكتر

وسلام

basma bahaa said...

la2 fdaday7 fe3lan!!!!:)))))

عاشقه الرومانسيه said...

يااااااريتنى كنت قريت البوست ده قبل لقاء اسكندريه
كنت جبت لك قطه حلوه كده تشيبك
بدل ما احنا مش قادرين عليك كده

نورت اسكندريه ياوليد والله

مهموهة أحمد said...

حلوة اوي الصفات دي يا وليد
و انا فعلا حاسة انك زي ما جاوبت بصراحة

بجد يا وليد ماشاء الله عليك
ربنا يهنيك و يسعدك يا رب

على فكرة يا وليد اتمنى ما تزعلش مني
معلش اصل اليومين دول مشغولة كده في حاجة
هبقى اقولك عليها
بس انت ادعيلي

خالص تحياتي و تقديري

(ست* جنى* الحسن) said...

سلامو عليكو..
عجبنى اوى كلامك البسيط والصريح واللى قريب اوى من شخصيتى.
برجاء قبولى صديقة للمدونة

شفـقــة و إحســــان said...

مبروك التاج يا عم وليد عقبال العرش

شيرين فرغلى said...

اخص عليك يا لولو كده شردت لنفسك
طب انا روحت فين ??طب سيبلى حاجه اقولها
عالعموم انا عندى كتييير لو حبيت تشرد لنفسك تانى انا فالخدمه... هو انا عندى كام لولو

мαησηα said...

اولا : ميرسى يا وليد انك ماكسفتنيش

وقبلت التاج

تسلم يارب ويبارك ف عمرك


ثانيا : احم احم ..

شكرا يا جماعة لا داعى

للتصفيق ههههههههههه

اى خدمة :)

وانا اقول الناس عرفتنى منين وفى ناس

جديدة شرفونى بالزيارة ف واحد شاى

اتاري اسمى مكتوب

بس والله يا وليد الست اسرار

بتوعك حلوين خالص

وبجد كشفت جوانب حلوة ف شخصيتك

ليا تعليق ع تانى سر ::

عااااااااااااااااااا انت ما

ارتحتليش اول ما شفنى ف اللقاء

علشان كده كنت بتعاملنى بجفاء

عااااااا

هو انا غير مريحة ولا ايه؟؟

عاااااااااااا

وربنا ده انا عثل وكل اللى

شافونى ارتاحولى

ورغم المعاملة دى بس انا علشان قلبى

طيب عذرتك لانك ماكنتش نايم كويس

وماقولتش عليك دمك تقيل شفت بقه شفت


اللهم امييييييين يارب يسامحنى ربنا يارب

نعليق كمان .. محدش ف الزمن ده

يا وليد مابيعملش ذنوب

كلنا مش ملايكة ولا انبياء

وبجد محترمة فيك اوى حتة الصلاة دى

نادرا ما تلاقى شاب ملتزم بالصلاة

اليومين دول

ربى يحميك ويبارك فيك يارب ويثبتك

اللهم اميييييييين

ههههههههههه اه انا كده اموت

وانا مستريحة هههههه