مقتطفات من فيس بوكي(ربع مشكل))

بما اني اي حاجه بكتبها بحتفظ بيها ف نوت عندي لقيتني عايز اكتب هنا مقتطفات من استيتاتي
يمكن لاني حاسس ان جزء منها عاجبني بصوره شخصيه وحسيت ان بعضها ممكن يعجبكم
..
*لايام عديده مديده ظل يتذكر أيامه معها الي ان قابل من احتوته وغزت فؤاده
ولكن ظل يتذكر كيف كانت تريحه انها جزمته القديمه(من روايتي حبيبتي والحذاء))تحت التأسيس
*سؤل حكيم لما يا حكيم انظر دائما للماضي واتحسر علي ذكرياته(قاله عشان انت شلح وهفا
وملكش عازه لا زمان ولا دلوقت))
*بعض الصفات الجيده المكتسبه سريعا ما تزول بزوال سبب اكتسابها (وليد نيتشا)
*ايه البشر اللي غاويه تنح عمال علي بطال دي علي طول يشوف وشك يبقي صدمان
وعدمان وخسران يغمك 3 او 4 ساعات لحد ما يغور !!!!!!!!
*يلللي بتسأل علي الحياه البسها كده زي ما هي :))
*تخبطت وتقاربت وتباعدت كل الطرق واديني عايش..حدش رايح اسوان يجيبلي اتنين كيلو فايش؟؟
*قالي لو تجمع حسن كل نساء الشرق ف امراه وخيروني لأخترت زوجتي!!!! قولتله جتك نيله فيك وفيها
صحيح القرد ف عين امه!!!!
*قالو لجحا هنعميك وبعديها نحميك وناخدك نتمشي بيك قالهم يا كلالالالالالالاب
وليه من الأساس تقتلوا حمامي وبعديها تهادوني طن فريك!!!
*راكب ميكروباص وقف ف كمين رخصك يا اسطي قالهم معييش رخص
دي عربيه حمكشه!!!نزلوه واتصل بحمكشه ... واحد قاعد جمبي بقوله
هو ف ماده ف قانون المرور تمنع التعرض لأي مالك اسمه حمكشه
قالي لأ هما هيستنوا لحد ما ييجي حمكشه وهيطلعوا عليه غباء اللي سايق عربيته!!
*عشان بس اللي بيعملوا فيها ان كل انثي مظلومه ومجني عليها وانها مش سبب ف اي تحرش
ماشي وجمبي شاب شكله مثقف وجايه ف وشنا بنت نسيت تلبس حاجه فوق
((قالها ايه ده وفاء ستربتيز قالتله ستربتيزك حمرا!!!!!!!!!!!!!!!!!!
* اذا كان من حقك ان تهتش فمن حقي ان اسمع كلاما نقيا..
*قاله يا راجل ده نظام مبارك استخسر ف الراجل الهفاانه يتشبه بكيس الجوافه قام مغليها..
شويه والراجل الهفأ اقصد الراجل طبعا هيتشبه بكيس الزباله!!
*وتركمت علي شفا القلب....
اشلاء ذكريات..
لتخبره حينما يأخذه الحنين..
ان الذي يهواه
مات .......
* منيش فارس بني خيبان
ولا عادلك ف قلبي مكان
أخوض ليه معركه خايبه
ده من غيرك بقيت انسان..
*ايهما تفضل ولماذا؟؟؟
بلدك تكون واحه مستباحه
ولا شجره توت؟؟
شاخت وقربت تموت
علل وهلل وجلجل
وقول لمصر اللي هي امك
بوحلها بكل اللي غمّك
مصر يا بلدي يا مصر بحبك
مش كلام ف مدونه
ولا اندفاع بلا اقتناع
ولا سهتنه..
بس خايف منك يا امه
نفسي بس ف حضن وضمّه!!!
*لو كل كلمه اتقالت بينا كنا عرفنا معانيهاوصنا بعض مكنش يجي علينا اليوم
اللي نكره فيه نشوف او نلمح بعض(من مقال كفاك عشقا مزيفا))
*تقول لمين يا راجل خليك راجل (اقولهما للتالي صفته و كنهه)
*اقولها لكل شنب تعامله سنه واتنين وتلاته بعديها تألف كتاب
learn how to deal with the wolves...
وتاخد اوسكار احسن اخراج(تبرز))لأن بوسيرك من قله رجولته هتطلع هتطلع!!
*اقولها لكل شنب ف بيته وعلي مراته اسد ويعرف عليها واحده
سحباه بسلسله ودماغه مدلدله!!!
*اقولها لكل شنب بيشوف بنته نازله من البيت ادامه بلبس لو حر شاف بنته
خرجت قدامه بالبس هوهو من الحمام نجفه السقف يا تتربط فيها يا تتحدف بيها!!
*اقولها لللي مرافق واحده متجوزه وف نفس الوقت حامل منه هو وكمان بيغير عليها من جوزها!!!
مع ان اللي زيها مفيش حد يعوزها فضلا عن مراته لو قلبت ف يوم بوزها ياكلها علقه حرامي
ف مولد العذراء من فرط قسوته!!!
*لكل شنب بينه وبين صحابه حسين الفنجري وف بيته ومع اهله قتيل الجنيه بيضربله
نار لو خرج من جيبه مع ان المثل بيقول فنجري القهوه....... ف بيته
(الرقابه الذاتيه حذفت الكلمه وحطت نقط !

6 Comments:

خواطر شابة said...

لا اعرف لم لم استطع يوما ان اكون مخلوقا فيسبوكيا أشعر بغربة هناك وحسابي المسكين مهجور بيغني لي زوروني كل سنة مرة
شكرا على هذا الربع المشكل اكثر ما اعجبني فيه تقول لمين خليك راجل والجزء الخاص بمصر فيه احساس عالي لكني اختلف معك في جزئية التحرش لانك هنا خليته ملاك رغم انه هو اللي بدأ لو كان غض بصره مكانش كل ده حصل وهي حسابها عند ربنا هو ملوش دعوة
دمت بكل الود

richardCatheart said...

هههههههههههههههههههههههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

حرام عليك هاتموتنى يخربيت مخك ياليدو

دماغ وربنا دا ربع مشكل بس فيه البركه بمقام كيلو وربع

هانستناك ان شاء الله فى تجمع اسكندريه
لازمن ولابد تيجى والا تتتتتتتتتتتتت

همس الاحباب said...

ايه يا معلم ده مشكل ضانى ولا بتلو بالظبط
انت عارف معدتى مش قد كده
وبعدين ده مش ربع مشكل ده ربع ضارب يا باشا
ههههههههه
صباح التهييس ياباشا
تسلم الايادى يا معلم

فتاه من الصعيد said...

ههههههههههههه

نوتس لذيذه جداااا

ومساء التهييس الفيسبوكي :)

تحياتي

P A S H A said...

بقى وفاااااااااااء قالتله : ستربتيزك حمرا ؟

السافلة !

وبعدين ليه الظن ده ؟؟
مش يمكن تكون بني منقط ؟؟
ههههههههههههههه

واحشني كتير يا واد والله العظيم .. إن شاء الله نتقابل قريب

سلام يا معلمي

أخوك شريف

مريم مر العمراوى said...

شركة تنظيف بالجبيل

شركة كشف تسربات المياه بالجبيل

شركة تسليك مجارى بالجبيل

شركة تنظيف مجالس بالجبيل

شركة نظافة بالجبيل

شركة تنظيف شقق بالجبيل

شركة رش مبيدات بالجبيل

شركة تنظيف خزانات بالجبيل

شركة تنظيف منازل بالجبيل

شركة مكافحة النمل الابيض بالجبيل

شركة تنظيف بيوت بالجبيل